ajaxlife ten spijt. Het ‘gevoel’ is er een beetje uit. Dat zie ik overigens niet alleen bij Ajax, maar ook bij enkele andere clubs. De bedrijfsvoering is noodzakelijkerwijs zakelijker geworden en daar heeft men de supporterscontacten en supportersbelangen helaas op dezelfde wijze in meegenomen.” Die trend ziet hij ook op Eurogeredeneerd zou ik, als ik voorzitter was, de helft van mijn tijd beleggen in het onderhouden van supporterscontacten en er binnen de club een groot budget voor vrijmaken.” pees niveau als hij aanschuift bij de Europese voetbalbond of de ECA, de belangenbehartiger voor clubs. “Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of het in het voetbal nog wel in voldoende mate om de supporters gaat. Er wordt bedrijfsmatiger gedacht en we bedenken minder waarvoor we het met z’n allen doen. Nu generaliseer ik een beetje, want er zijn ook clubs die dat wel doen, hoor. Maar mijn algehele gevoel zegt wel dat clubs tegenwoordig verder van de mensen komen af te staan. Behalve in Engeland overigens. De clubs moeten zich dat aanrekenen. Tegelijkertijd dienen supporters zich te realiseren dat bij een profclub niet alles kan wat bij een ‘IK BEGIN ME AF TE VRAGEN OF HET IN HET VOETBAL NOG WEL IN VOLDOENDE MATE OM DE SUPPORTERS GAAT’ amateurvereniging wel mogelijk is. Het gaat om het vinden van de juiste balans.” In een speciale uitgave van de Ajax Infokrant, een voorloper van Ajax Life laat Van Praag weten blij te zijn met de SVA. hebben, kreeg het. Ajax is niet van het bestuur, Ajax is van de supporters.” Clubcard Van Praag had in zijn bestuursperiode graag gezien dat alle groeperingen onderdak hadden gevonden bij de SVA. “Er zijn inderdaad pogingen ondernomen. Later bleek dit een onmogelijk streven vanwege de was soms moeilijk met die diverse groeperingen. Maar ik nam ze altijd serieus. Omdat ik onder alle omstandigheden met supporters in discussie wilde blijven en omdat ik ze ook wilde informeren. Maar als ik ze vroeg ‘wie vertegenwoordig je?’, kreeg ik geen duidelijk antwoord. Vaak vertegenwoordigden ze alleen zichzelf, maar hadden ze wel invloed op een groep mensen. Het is me niet gelukt om iedereen bij de SVA te krijgen. Dat is geen ramp, maar het was wel mooi geweest. Nu begrijp ik het wel. Sommige groepen zie ik niet op een bowlingavond ergens in het land meedoen. Dat moet je op een gegeven moment maar accepteren.” Van Praag moest in zijn tijd de mentaliteitsverschillen. Het verhuizing naar de Arena, de invoering van de clubcard en de bouw van het supportershome regelen; ingrijpende zaken op supportersgebied. “De clubcard, daar zat tweeledig in. Het idee ontstond na het staafincident. De overheid zag het meteen als veiligheidsmiddel. Daardoor wilden de fanatieke fans het niet. Dat snapte ik wel, maar ons ging het erom dat de clubcard iets tastbaars had, een soort creditcard ik ‘HET GAAT OM BINDEN EN VERBINDEN. EN DAN NIET ALLEEN ONDER DE RUIM ZESHONDERD LEDEN, MAAR OOK MET DE SUPPORTERS’ die jou als supporter iets extra’s te bieden heeft. Het supportershome zou er alleen komen als het ook toegankelijk zou worden voor alle supporters en niet alleen voor de harde kern. Iedere Ajacied is gelijk. Dat er uiteindelijk mensen zouden zijn die wellicht geen zin hadden om er naar binnen te gaan, dat is wat anders.” Zakelijk Al met al meent Van Praag dat de supportersvereniging jaren verder van Ajax af is komen te staan. “En de schuld daarvan, als je tenminste van schuld wil spreken, ligt voornamelijk bij Ajax zelf. Misschien ook al wel bij mij, in mijn laatste jaren als voorzitter. Ajax werd groter en echte clubmensen gingen zich er steeds minder mee bemoeien. Er kwamen professionals, maar Ajax is naar mijn mening op supportersgebied een beetje doorgeprofessionaliseerd, alle goede bedoelingen de laatste Terug naar het twintigjarig SVAjubileum. Hoe ziet Van Praag de komende twintig jaar? “De Supportersvereniging Ajax is de allergrootste belangenbehartiger van de Ajaxsupporter. Ajax moet de SVA dus nog serieuzer nemen. Er nog meer mee praten en naar luisteren, en er nog meer mee gaan doen. Daardoor werf je ook nieuwe supporters en seizoenkaarthouders. Het gaat niet alleen om de fanatieke kleine groeperingen. Daar moet je uiteraard ook ruim aandacht aan geven, maar je moet ze niet de macht geven. Daarnaast zie ik op termijn alle seizoenkaarthouders op de een of andere manier nog wel aansluiten bij de SVA, mits de SVA zelf zorgt aantrekkelijk te zijn. Vanuit Ajax Socios Supporters zijn mondig en laten de afgelopen maanden meer dan ooit een geluid horen. Tot hoever dient supportersinspraak te reiken? Het is nog steeds niet mogelijk om lid te worden van de club. Als aandeelhouder kun je alleen achteraf vragen stellen. Ajax zelf erkent twee supportersverenigingen. De SVA vormt met negentigduizend leden (waaronder kaarthouders) de grootste belangenbehartiger. Daarnaast is er nog de AFCA Supportersclub met zo’n drieduizend leden. Stadionbezoekers kunnen eveneens terecht bij de Ajax Supporters Raad. Al met al een behoorlijk onoverzichtelijk geheel. “Iemand is aandeelhouder, supzesduizend seizoenporter en/of SVA-lid. Iedere groep wil geregeld overleg met de club. ABA (Ajax Business Associates, red.), SVA en AFCA Supportersclub. Veel mensen die daar lid van zijn, hebben ook wel aandelen. Iedereen wil erkend worden door Ajax, er bij horen. En terecht. Dat moet je dus goed regelen. Maar kom op! De SVA heeft negentigduizend leden! Dat is voor jou als club dan je supportersvereniging en eerste aandachtspunt. Klaar!” Links en rechts wordt er wel eens geopperd om bij Ajax het sociosmodel van FC Barcelona te kopiëren. “Daar zou ik tegen zijn,” stelt Van Praag. “Ja, het is democratisch. Voorzitters worden gekozen op basis van demagogisch gedrag en rijkdom en meestal niet op basis van INTERVIEW 12-01-2012 5 hun kwaliteit. Over twee jaar moet die man herkozen worden en als iemand twee verkeerde dingen voor de microfoon heeft geroepen, deugt hij niet meer. Of hij wordt populair omdat hij een grote speler belooft aan te trekken. Dat is voor een club helemaal niet goed. Er moet continuïteit zijn. Dat mist Ajax al jaren. Daardoor zijn we nu op Europees clubniveau inmiddels vrijwel alle bestuurlijke connecties kwijt.” Bestuursraad Moet er in de bestuursraad een afgevaardigde namens alle supporters zitten? Van Praag: “Ik vind het nieuwe bestuursmodel wel een vooruitgang. Ik juich het principe toe dat er binnen Ajax iemand is die zich heel intensief met supportersbeleid gaat bezighouden. Dat is iets voor de vereniging Ajax. Het gaat om binden en verbinden. En dan niet alleen onder de ruim zeshonderd leden, maar ook met de supporters. Dat lijkt me inderdaad een mooie taak voor de nieuwe bestuursraad. De rvc heeft er toch geen tijd voor en staat er te ver vanaf. De voorzitter van de bestuursraad moet de bindende figuur zijn. Hij boegbeeld van de vereniging Ajax.” is het Ziet Van Praag nog een taak voor zichzelf weggelegd in al het verbale bestuurlijke geweld van de afgelopen maanden? De strijd tussen zijn Ajaxhart en leeftijd (volgend jaar wordt hij 65) maken het hem moeilijk. “Als iemand me zou vragen of ik morgen directeur van Ajax zou willen worden, zou ik deze kwestie ook wel snel kunnen oplossen. Maar dat gaat niet gebeuren. Dat kan niet. Ik wil het wel, maar ik ga het niet doen. Ik heb het goed naar mijn zin bij de Uefa en de KNVB.” SVA EN UEFA VINDEN ELKAAR IN FSE De Supportersvereniging Ajax is als enige Nederlandse supportersvereniging betrokken bij de Football Supporters Europe (FSE). Uefa-bestuurder Van Praag is blij met die betrokkenheid. “Wij nemen de FSE ook uitermate serieus. De Uefa is een organisatie van voetbalbonden en staat soms wat op afstand. Maar net als bij zaakwaarnemers en trainersvakbonden vindt de bond dat er met de Europese supportersverenigingen goed en intensief contact moet zijn. De Uefa wil ook weten hoe er bijvoorbeeld over de Champions League wordt gedacht. Daarom is William Gaillard, adviseur van Michel Platini, bij alle FSE-vergaderingen aanwezig.” Michael van Praag reisde als voorzitter van Ajax graag door het land voor presentaties en supportersfeesten. Archief Peter Nederlof Archief Peter Nederlof Pagina 4
Pagina 6Interactieve digi-brochure, deze tijdschrift of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van emaandbladen.
Jubileumkrant Lees publicatie 10Home