ajaxlife 12-01-2012 SVA 7 De SVA behartigt de belangen van de Ajaxsupporters. Zeker ook al de kaartprijzen voor Europese wedstrijden te hoog zijn. SVA wordt steeds mondiger ‘We moeten onze macht spaarzaam gebruiken’ De Supportersvereniging Ajax begon in 1992 vooral als faciliterend orgaan. Tegenwoordig strijdt de belangenbehartiger van Ajaxsupporters voor billijke kaartprijzen en rechtvaardige behandeling. DOOR MIKE VAN DAMME Ajaxsupporters staan erom bekend: ze eisen veel van hun club. Een goede voetbalwedstrijd is niet goed genoeg, een kampioenschap moet meer regel dan een positieve uitzondering zijn. Dat was veertig jaar geleden zo, dat is nu nog altijd het geval. De Supportersvereniging Ajax opereert inmiddels twintig jaar namens haar achterban in het landschap tussen supporters en de club. In het begin vooral in een faciliterende rol. Zo werd het toebedelen en opsturen van kaarten voor Europese wedstrijden geregeld vanuit de SVA. werd het ook mogelijk om kortingen aan te bieden voor bijvoorbeeld de Ajax Fan Shop. Supporters een stem geven, hoefde nog niet zozeer. Of zoals oud-bestuurslid Jan Buskermolen in het rondetafelgesprek met Ajax Life (pagina 12) zegt: er hoefde nog niet gediscussieerd te worden met Ajax over prijzen voor Champions Leaguekaartjes. Met de invoering van de clubcard Tijden zijn echter veranderd. De SVA manifesteert zich steeds meer als belangenbehartiger voor haar negentigduizend leden, maar ook voor de Ajaxsupporter in het algemeen. Het proefproces tegen de KNVB - om de bepaling (artikel 4.2) in de KNVB Standaardvoorwaarden, op grond waarvan de (Ajax)supporters geen geld terug kunnen vorderen, ter toetsing aan de rechter voor te leggen - is daarbij het meest recente voorbeeld. Al in het beleidsplan 2003-2006 van de SVA, met de titel Binden en boeien, staat te lezen: ‘Ook signaleren wij dat op het gebied van supportersbeleid in toenemende mate een duidelijk standpunt wordt gevraagd van de SVA, of beter gezegd van de Ajaxsupporters.’ “Je hoeft niet over alles wat met latrelatie die de SVA en Ajax nastreven – geen eenwording, maar wel een fase waarin beide partijen dichter tegen elkaar aanleunen – komt daarmee wel eens onder druk te staan. Ruitenberg: “De relatie met Ajax kent in groeiende mate een vorm van concurrentie. Daar waar in het verleden sprake was van een gunningsklimaat, is in de huidige situatie vaker sprake van een zakelijk en rationeel klimaat. Privileges nemen daardoor eerder af dan toe.” Ajax te maken heeft iets te zeggen, maar als het om de supporters gaat, laten we ons duidelijk horen,” aldus SVA-directeur Anneke Ruitenberg. “We gaan daarin genuanceerd te werk. Dat moet ook wel met een achterban van negentigduizend mensen, onder wie ook dertigduizend leden onder de achttien jaar. Wij roepen niet op tot een boycot bijvoorbeeld, tot acties die de vrijheid van mensen aantast. We gaan liever solide te werk. Dan komt resultaat soms langzamer tot stand, maar het is vaak ook duurzamer.” of Latrelatie De standpunten van de SVA volgen niet altijd die van Ajax, al is het geen beleid van de supportersvereniging om personen binnen de club te schofferen. Discussies, zoals bij het bepalen van de kaartprijzen voor Europacupwedstrijden, worden echter niet geschuwd. De Vanuit de SVA is statutair vastgelegd dat de vereniging, naast het zijn van een belangenbehartiger van de fans, ook de band tussen de fans en Ajax wil versterken. Dit kan elkaar soms bijten, maar heeft zeker niet de relatie verstoord. Zo zitten de club en de supportersvereniging ook vaak op één lijn. Bijvoorbeeld als het gaat om het vervoer naar uitwedstrijden. De SVA is al acht jaar vaste aanwezige bij vooroverleggen. Ruitenberg: “Het is niet zo dat Ajax het slechts mogelijke scenario wil altijd het geval. De ‘zwarte pagina’ uit het verleden bestrijkt enkele jaren voor de eeuwwisseling, waarin de supportersvereniging in financieel zwaar weer kwam te zitten. Er was binnen de organisatie een te hoog ambitieniveau, waaraan ook het personeelsbeleid werd gekoppeld. Kortom: de SVA leefde boven haar stand. Ajax greep uiteindelijk in, en facturen moesten enkele jaren geaccordeerd worden vanuit de club. In 2005 werd de SVA weer autonoom. Ajax leverde zijn kwaliteitszetel in het bestuur van de SVA in. De bestuursvorm ging ook over van een operationeel bestuur naar een beleidsbepalend bestuur. Ruitenberg legt uit: “Bestuursleden zijn vrijwilligers en werken overdag gewoon. Het is dan lastig om slagvaardig te zijn als je voor alles wat je wilt doen eerst het bestuur om toestemming moet vragen. De organisatie is misschien wat personeel betreft kleiner geworden, maar is ook professioneler.” ‘WIJ ROEPEN NIET OP TOT EEN BOYCOT OF TOT actieS DIE DE VRIJHEID VAN MENSEN AANTAST’ voor de supporters. We denken daar juist vaak hetzelfde over. Het gaat ons allemaal in eerste instantie om de veiligheid van de supporters, gekoppeld aan zo veel mogelijk vrijheid. Daarnaast werken we nauw samen met de afdeling supporterszaken van Ajax, en is de Ajax Kids Club ook een samenwerkingsverband.” Autonoom De SVA telt nu negentigduizend leden, en is financieel gezien een gezonde organisatie. Dat was niet mondig blijven opstellen. Met de nodige nuances. “Media weten ons ook steeds meer te vinden,” aldus Ruitenberg. “Daar hebben we jaren aan gewerkt, door zorgvuldig onze mening te geven en door een eenduidig beleid te formuleren en dat consequent toe te passen. We moeten de macht die we hebben door onze grote achterban spaarzaam gebruiken. We laten ons niet van de wijs brengen, zijn geen wilg die met de winden meewaait. Ik zie ons liever als een berg. Misschien iets logger, maar wel standvastig.” Wat zijn de doelstellingen voor de komende jaren? De SVA wil in elk geval optimaal gebruik gaan maken van de moderne communicatiemiddelen. Daarnaast zal de supportersvereniging zich 2012 2009 2007 2005 2004 2003 1997 90.000 85.000 84.000 83.000 81.000 78.000 70.000 1995 41.000 1993 3.500 De groei van de SVA door de jaren heen. Pro Shots / Jasper Ruhe Pagina 6
Pagina 8Voor weekbladen, online kranten en uitgaves zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw catalogi.
Jubileumkrant Lees publicatie 10Home