14 RONDETAFELGESPREK 12-01-2012 Blind: “Als spelers werden wij door Van Gaal helemaal klaargestoomd voor de Arena. We gingen geregeld met helmen op kijken hoe de bouw vorderde.” Merkte je als speler dat supporters zoekende waren? Blind: “Het heeft met succes te maken. Als wij in 1995 al in de Arena hadden gespeeld, was de sfeer fantastisch geweest. Maar als er geen aanleiding meer is om naar de veldprestaties te kijken, kweek je een gevoel dat van kwaad tot erger wordt en op een gegeven moment loopt iedereen te papegaaien en deugt niets meer. Ik zie de laatste jaren juist verbetering. meer achter de club gaan staan. Zo’n kampioenswedstrijd als tegen FC Twente Supporters zijn veel gevoel. Dat moment hadden we met z’n allen ook hard nodig.” versterkt Jan Buskermolen (59) is sinds 1973 lid van AFC Ajax en sinds 1992 van de Supportersvereniging Ajax. Hij nam met stadionspeaker Floris Thoolen namens Ajax zitting in het allereerste SVA-bestuur. Op 22 december van het afgelopen jaar werd hij samen met Cees Vervoorn, Hennie Henrichs, Dick Schoenaker en Tonnie Bruins Slot door de leden van AFC Ajax gekozen als lid van het nieuwe verenigingsorgaan: de bestuursraad. dat Daniel, welke invloed had het uitblijven van structureel sportief succes de laatste tien jaar op de SVA? Dekker: “We zijn qua ledenaantal ieder jaar blijven stijgen. Onze leden zijn ons wel kritischer gaan volgen. Er wordt ook meer gereageerd. Dat is alleen maar goed. Wat me wel zorgen baart, is dat ik in mijn periode als voorzitter nog nooit een supportersbeleidsplan bij Ajax heb zien liggen. Er ligt geen vaste visie die door een passant uit een la kan worden getrokken en waarnaar iedereen handelt. Het hangt er maar net van af hoe een commercieel directeur het allemaal voor ogen heeft.” Leg dat eens uit. Danny Blind (50) behoeft geen verdere introductie. Heeft zo’n beetje alle functies binnen Ajax bekleed en is erelid van de Supportersvereniging Ajax; net als Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Bobby Haarms, Michael van Praag en Louis van Gaal. Michael van Praag het land door. In het stadion van Heerenveen zaten we, met de voorzitter van Heerenveen op de eerste rij, te vertellen wat er aanstaande was. We moesten natuurlijk van 17.000 seizoenkaarthouders naar een vol stadion met vijftigduizend toeschouwers.” Nederlof: “Die avonden werden goed bezocht. Iedereen was nieuwsgierig. We kenden allemaal Old TrafFord, Nou Camp en San Siro, maar nu kreeg je eigen club een San Siro. Ik denk dat er bij ons in Leiden die avond zo’n driehonderd man kwam opdagen.” De ziel van De Meer werd via een nationale fakkeltocht overgebracht naar de Arena. Toch verliep de overgang voor de meeste supporters uiteindelijk niet vlekkeloos. Nederlof: “Aanvankelijk hadden maar weinig fans kritiek op de uitstraling. Toen de prestaties uitbleven, werd overal negatiever naar gekeken.” Dekker: “Welbeschouwd is de Arena een fantastisch stadion. Eigenlijk zijn we daar als supporter alleen maar op vooruitgegaan. Maar als het zo lang duurt voordat je er een feestje kunt vieren, wordt het lastig om je thuis te voelen in je eigen huis. Dan gaat iedereen op details letten. Als je drie keer achtereen kampioen Dekker: “De laatste drie jaar is de nadruk erg komen te liggen op het feit dat wij als SVA mensen aan ons willen binden om plezier te beleven aan Ajax, terwijl er vanuit de club veel meer vooropstaat dat er geld moet worden verdiend. Ook aan de supporters. Dat gaat de eerste jaren vanuit de club bekeken goed, maar daarna hebben wij supporters dat ook wel door. En als succes uitblijft, ga je je inderdaad afvragen: hoeveel betaal ik eigenlijk voor mijn kaartje?” Kort door de bocht gaat het bij Ajax om verdienen en bij de SVA om verbinden. Dat verandert de samenwerking? Dekker: “Dat is iets te kort door de bocht. Als Ajax op het niveau wil acteren waarop het wil acteren, moet je een commercieel beleid hebben. Dat mag natuurlijk nooit ten koste van supporters gaan. Er ‘DE SVA IS ER OM EEN HELE GROEP AJACIEDEN MET ELKAAR TE VERBINDEN’ wordt, maakt het niemand wat uit.” Nederlof: “Het knusse verdween wel voor een groot gedeelte. Bovendien kwam het commerciele gedeelte om de hoek kijken.” Dekker: “Die fakkeltocht zou je ook als marketingcampagne kunnen bekijken om dat stadion te vullen. Ajax had dertigduizend kaarten extra te verkopen en dat ging in Amsterdam niet gebeuren. Daarvoor moest de club wel door heel Nederland.” Buskermolen: “De SVA had toen bijna zeventigduizend leden en we wisten waar ze woonden. In Gelderland zaten meer Ajacieden dan in Amsterdam.” moet een visie worden ontwikkeld op gebied van supportersbeleid. Dat is er - nogmaals - gewoon niet. We hebben als SVA een samenwerkingsovereenkomst met AFC Ajax, waarin een aantal afspraken staat. Maar net als met ieder contract, kun je dat op allerlei manieren uitleggen. Het gaat er om hoe je met elkaar omgaat en hoe je het met elkaar in praktijk brengt. En dan zijn we dus te afhankelijk van de mensen die op bepalende posities zitten.” Hoe zou Ajax de supportersvereniging in de komende jaren moeten benaderen? Dekker: “Als je als club zegt dat er in Nederland vier miljoen Ajaxsupporters zijn, wat ik best wil geloven, dan zou daar veel meer mee gedaan moeten worden dan nu gebeurt. Ook wij als SVA zouden daar meer mee kunnen doen. Maar je moet het wel samen doen, alleen kun je dat niet. Het is leuk als wij over een paar jaar wellicht honderdduizend leden hebben, maar het gaat erom dat die mensen wel het clubgevoel behouden en geen hekel aan Ajax krijgen. Het is nu natuurlijk een grote bende.” Wat merkt de SVA van de huidige clubcrisis? Dekker: “Er zijn mensen die opzeggen. Niet veel, maar het gebeurt. Dit is de druppel voor sommige fans bij wie al veel onvrede zat. Dan komt er veel los. Dat is jammer, want dat kun je tackelen. Ook als club. Het contact moet dus nog intensiever. En samen goed supportersbeleid maken en nakomen. Niet marchanderen. Dat is tegenover supporters ajaxlife woordig meer verplichtingen dan vroeger?” Blind: “De agenda is voller. Sommige projecten zijn behoorlijk intensief. Daarnaast is de internationale speelkalender er veel voller op geworden. Je hebt meer midweekse wedstrijden. plan je iets ver van tevoren in, maar last Frank de Boer wellicht in een later stadium een vrije dag in. Daarop hoeft een schema niet in zijn totaliteit te worden aangepast, sommige spelers zullen dan toch maar even tijd moeten vrijmaken op hun vrije dag. Daarnaast is het aantal media dat Ajax volgt toegenomen. In de succesperiode moest ik twee interviews per maand geven. Nu geeft elke speler twee interviews per week.” Soms Dacht je zo ook als trainer? Blind: “Ik ben – en dat zal niemand verbazen – een Van Gaaladept en probeer zijn lijn als het ‘DE HUIDIGE CRISIS IS DE DRUPPEL VOOR SOMMIGE FANS BIJ WIE AL VEEL ONVREDE ZAT’ moeilijk te verkopen of uit te leggen. Die prikken daar ook doorheen. Alle afspraken die samen zijn genomen, moeten worden nagekomen.” Blind: “Daar ben ik het mee eens.” In 1994 werd de clubcard ingevoerd. voortaan een pasje. Wat was de achterliggende gedachte? SVA-leden kregen Buskermolen: “Wij bieden als supportersvereniging tegenprestaties aan Ajacieden die besluiten lid te worden. Het leukste was dat je iedereen kon laten zien dat je Ajaxsupporter was. Al zag ik de clubcard ook als een marketinginstrument. Op vertoon van de kaart moesten SVA-leden veel voordelen krijgen. In de fanshop, bij alle Ajaxsponsors, je kunt het zo gek niet bedenken. Dat is een mechanisme waar in de toekomst nog veel meer mee gedaan moet worden.” Nederlof: “Supporters konden via hun clubcard met voorrang kaartjes kopen. Dat was voor velen het belangrijkste.” Buskermolen: “Je kon nu gewoon bij je eigen sigarenboer in Groningen of Maastricht kaartjes kopen en hoefde niet meer naar De Meer om met tienduizend man een loket te bestormen.” Blind: “Zoals voor de wedstrijd tegen Torino.” Nederlof: “17 april 1992.” Danny, hoe wordt er op het huidig directieniveau binnen Ajax over supporters gesproken? Blind: “Ik heb pas één directievergadering achter de rug en ben er over een halfjaar weer vanaf. De enige binding die ik op dat vlak heb, is dat ik bij Henri van der Aat aangeef dat hij tijdig met een overzicht moet komen. Dat leggen we tijdig naast alle andere activiteiten, zodat snel duidelijk wordt wie waar verwacht wordt. Ik leg dat bij de teambegeleiders David Endt en Herman Pinkster neer en moet er voor zorgen dat het goed – en misschien beter – geregeld wordt.” Dekker: “Hebben spelers tegengaat om duidelijkheid te handhaven. Dat brengt het voetballer zijn met zich mee. Daar moet je de spelers wegwijs in maken. Op voorhand moet je onduidelijkheid weghalen.” Nederlof: “Spelers moeten beseffen dat hun salaris mede wordt betaald met het geld van supporters.” Blind: “Dat zeg ik. Het gaat om de uitleg die je geeft. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een speler op voorhand zei: ‘Dat doe ik niet.’ Dat de een wat vrolijker in de bus stapt naar Maastricht dan de ander, kan ik me voorstellen.” Iets anders. Supporters worden mondiger. Naast de door Ajax erkende verenigingen - de Supportersvereniging Ajax en de AFCA Supportersclub - komen er steeds meer groeperingen. Vallen die in een ideale wereld allemaal onder de SVAvlag? Dekker: “Dat is geen streven op zich. We werken met alle groeperingen goed samen, maar iedereen heeft zijn eigen specifieke wensen. Dan is het aantal mensen dat wij mogen vertegenwoordigen soms in ons nadeel. Als je met 2500 man in een vak zit, word je het volgens mij ook nooit eens, maar kom je er onderling sneller uit dan wanneer je dat moet doen met 90.000 leden. Het is lastiger om zo’n grote groep te bedienen en tevreden te houden. Dan beland je vaak in de nuance. De SVA, waaronder ook de Ajax Kids Club valt, telt veel ouders met kinderen die het wellicht minder belangrijk vinden wat er aan spandoeken in het stadion hangt. Zij willen gewoon een leuke Ajaxervaring met hun kinderen hebben.” De laatste anderhalf jaar lijkt er bij Ajax amper plaats voor nuance. Dekker: “Toch is het onderdeel van ons beleid. Je kunt best voor Johan Cruijff eerste minuut Ajax – ADO willen zien. Voor sommige supporters ben je dan tegen Cruijff. Daar zijn wij het dus niet mee eens.” zijn, en vanaf de Nederlof: “Het gaat er om hoe iets naar buiten wordt gebracht. Als je dat met een grote bek doet, willen veel meer mensen dat Pro Shots / Willem Moret Pro Shots / Willem Moret Pagina 13
Pagina 15Scoor meer met een webshop in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.
Jubileumkrant Lees publicatie 10Home